Bratislava
29. júna (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo štvrtok
podpísala zmluvu s víťazným uchádzačom verejného obstarávania na
výstavbu druhej etapy úseku R4 Prešov - severný obchvat. Zhotoviteľom je
konzorcium na čele so spoločnosťou Eurovia SK, ktoré uspelo vo verejnej
súťaži s cenovou ponukou 337,745 milióna eur bez DPH. Stavba bude
financovaná zo štátneho rozpočtu a čiastočne z európskeho programu CEF,
pričom lehota na dokončenie výstavby je v poslednom kvartáli roka 2027.
"Myslím si, že sme to troška východu dlžní. Myslím si, že práve
teraz, keď prichádza obrovská investícia Volvo, je naozaj potrebné, aby
sme pridali, aby sme zmluvu, ktorá dnes bola podpísaná, naplnili v
správnom čase v správnej kvalite za správnu hodnotu. Verím, že sa to
naozaj podarí," uviedol minister dopravy Pavol Lančarič.
Šéf NDS Vladimír Jacko informoval, že ide o približne desaťkilometrový
úsek od Veľkého Šariša po Kapušany. Prvé práce sa podľa neho začnú 30.
septembra. Rozdiel medzi pôvodnými nákladmi a vysúťaženou cenou je podľa
neho až takmer 30-percentný, zapríčinený zvýšením cien stavebných
materiálov, aj z dôvodu konfliktu na Ukrajine.
NDS informovala, že súčasťou stavby bude aj tunel Okruhliak s dĺžkou 1,8
kilometra. Na úseku bude postavených aj 12 mostov so súhrnnou dĺžkou
približne 1,7 kilometra, jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany či
protihlukové steny s dĺžkou takmer 1,5 kilometra. Účelom stavby je
prepojenie diaľnice D1 s rýchlostnou cestou R4 Kapušany - Giraltovce.
Úsek podľa NDS odľahčí Prešov najmä od tranzitnej dopravy a spolu s
prvou etapou ušetrí motoristom približne desať minút.
"Štvorročná lehota výstavby je pre nás záväzná. Pokiaľ by sa vyskytli
nejaké neočakávané okolnosti, ktoré v tejto chvíli nepredpokladám a
neočakávam, tak budeme to s objednávateľom, samozrejme, riešiť,"
uviedol riaditeľ Eurovia SK Robert Šinály. Člen predstavenstva NDS
Stanislav Beňo dodal, že ak bude zaradenie tohto úseku do európskej
výzvy CEF Transport Military Mobility úspešné, stavba bude môcť byť
spolufinancovaná z tejto výzvy až do výšky 50 % hodnoty diela.
Celý ťah R4 naprieč Slovenskom je dôležitým koridorom európskeho významu
Via Carpatia, ktorého zámerom je prepojiť Baltské, Čierne a Egejské
more pozdĺž východnej hranice Európskej únie. Celkovo ide o deväť úsekov
v súhrnnej dĺžke takmer 60 kilometrov. Tento úsek je podľa NDS dôležitý
vzhľadom na to, že je súčasťou TEN-T siete a medzinárodného koridoru
Via Carpatia.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov považuje začiatok výstavby druhej
etapy obchvatu za zlom pre pozdvihnutie životnej úrovni v Prešovskom
kraji. "A ak OZ Náš Prešov prispelo čo i len jedným percentom k
rozbehnutiu výstavby, tak naša práca nie je márna. Zároveň sľubujeme, že
budeme aj naďalej pozorne sledovať aj priebeh výstavby a zasadzovať sa
aj za urýchlenie výstavby zvyšného úseku R4 až po hranicu s Poľskom," uviedli aktivisti René Polačok, Ján Benko a Ján Fecko v spoločnom vyhlásení.